2020. március 21., szombat

DNK - Dagasztás nélküli kenyér

Hogy az ember kedvet kapjon a kenyérsütéshez (én biztosan) kell egy recept amit egészen biztosan nem tud elrontani, sem az arányokat, sem a dagasztást, sem semmit a világon, max elégetni lehet, de azt csak nem..... :D

Leírom lépésről lépésre, hogyan sütöttem anno a legelső kenyeret, amin rettentő sokat rágódtam előtte, hogy egyáltalán ki merjem próbálni, posztolni meg pláne, hisz megannyi profi "hobbi" pék szebbnél szebb kenyereket posztol a neten.

Mikor belekezdtem elég erősen szkeptikus voltam, mert a folyamat rettentően hosszú, fura állagok és még furább "szagok" kísérik, de végeredmény.....finom.

A kenyér egy csoda, ha kenyér van, nagy baj már nem lehet, én így szoktam....



Fogj egy nagy tálat, szórj bele:
500 g lisztet (nálam csak BL55 van itthon, semmi más)
1 csapott teáskanál cukor
2 csapott teáskanál só
1 csapott teáskanál porélesztő vagy 
2 dkg nyers élesztő elmorzsolva


Keverd el, önts hozzá 3,5-4 dl langyos vizet, kicsit dolgozd össze, az állaga egy betonkemény nokedli tésztára emlékezet, de ez pont így jó.


Takard, be és helyezd huzat mentes helyre, 12-14-16 órára, ahogy sikerül. Én egy tiszta lebomló szemetes zsákot szoktam a tálra húzni, bekötöm, így a tészta teteje nem szárad ki a kelés folyamata alatt termelődő erős élesztő illat pedig nem szökik ki.


A kelesztést befejezetté nyilvánítottam (jelen esetben 14 óra után). A zacskó kibontása után a tésztának nagyon erős élesztő illata van és úgy néz ki mint egy adag felforrt nokedli tészta. Ez pont így jó.


Erősen lisztezett gyúró deszkára borítom és egy lapocskával (nálam ez habkártya) a tészta alá nyúlok, hogy a letapadt részeket felszedjem és a segítségével hajtogassam mint egy pogácsát (jobb-bal-fent-lent) amint épp hogy fogható az állaga (lágy mint a csuda, de meg lehet mozdítani) egy szintén lisztezett sütőpapírra dobom, majd ezzel együtt emelem a sütőformába.



Ismét pihenni hagyom egy órát, letakarva. 
A sütőt 30 percig forrósítom, a kenyeret a sütőforma párjával befedem és már mehet is a sütőbe, 50-55 percre. 30 percig után leveszem a fedelet és pirosra sütöm a kicsikét.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése